ЄС змінює правила вирощування ГМ культур

Матеріал з ІКБГІ
Перейти до: навігація, пошук
BBC.png

ЄС надав урядам більше повноважень вирішувати, чи садити генетично модифіковані (ГМ) культури, вирощування яких сильно обмежено в Європі

Європейський парламент прийняв новий закон про надання державам більшої гнучкості у цьому питанні.

Кукурудза - MON 810 - це єдина ГМ культура, що комерційно вирощується в ЄС.

Хоча Євродепутати і міністри погодилися надати державам більше гнучкості, науковці ЄС будуть, як і раніше, відігравати ключову роль при наданні дозволів.

ГМ-культури широко використовуються в США та Азії, але багато європейців побоюються їх впливу на здоров'я людей та дику природу.

Це одне з найскладніших питань на перемовинах ЄС-США про угоду про вільну торгівлю - структура сільського господарства Європи (в тому числі використання ГМО), що значно відрізняється від такої у Північній Америці.

Новий закон поширюється лише на харчові сільськогосподарські культури і не стосується ГМО, що використовуються в кормах для тварин, які ще можуть увійти в харчовий ланцюг людини побічно.

У липні минулого року новий президент Єврокомісії, Жан-Клод Юнкер, заявив, що зміни в законодавстві були необхідні, оскільки відповідно до діючих правил "Комісія за законом зобов'язана дозволяти імпорт і переробку нових ГМО [генетично модифікованих організмів], навіть у тих випадках, коли більшість держав-членів виступають проти їх використання".

Іспанія є найбільшим виробником MON 810 в Європі, з 137 000 га, як свідчить Європейська комісія.

Тим не менш, MON 810 займає лише 1,56% від загальної площі вирощування кукурудзи в ЄС.

MON 810 надходить у продаж від гіганта біотехнології США Monsanto і модифікована, щоб бути стійкою до шкідника європейського кукурудзяного метелика.

Ця кукурудза заборонена в Австрії, Болгарії, Франції, Німеччини, Греції, Угорщини та Люксембурзі.

_80228513_gmbove5jun08afp.jpg
Farmer-turned-MEP Jose Bove (centre) led anti-GM protests in France

Спірні процедури

  Відповідно до нового закону, кількість підстав для заборони будь-якого сорту ГМ буде розширюватися. Національні уряди в майбутньому зможуть привести такі аргументи, як захист конкретної екосистеми або високий ризик забруднення ГМ для звичайного фермерства.

Але екологічна група Грінпіс вказує на недоліки законодавства, оскільки «Великі біотехнологічні компанії можуть вести переговори щодо ГМ-культур з окремими урядами» ("grants biotech companies the power to negotiate with elected governments"), а не з Європейським агентством з безпеки харчових продуктів (EFSA), і національні можливості оцінити ризики для навколишнього середовища менші, ніж можливості EFSA.

Новий закон говорить, що держави можуть використовувати тільки екологічні підстави, які "доповнюють" оцінками EFSA ГМ культур.

Уряд Великобританії є одним з урядів декількох країн (зокрема,Іспанії та Швеції), які закликали до пом'якшення правил ЄС.

Але група консерваторів з Об'єднаного Королівства піддала новий закон критиці в Страсбурзі, заявивши, що він "дозволяє державам-членам просто заборонити ГМО на національному рівні, а не намагатись спочатку знайти більш юридично обгрунтовані підстави для відмови"

Джерела

Особисті інструменти
Простори назв

Варіанти
Дії
 
   
Інструменти